+48 17 785 28 23
Drukarnia Rzeszów Creative Facebook
Drukarnia Creative Instagram

Blog Drukarnia Creative Parnter


Jakie wymiary ma wizytówka?

Wizytówka mimo niewielkich rozmiarów ma wielkie znaczenie. To taki niemy reprezentant Twojej firmy lub Ciebie samego. Jeśli za jej zaprojektowanie zabrałeś się osobiście, być może zastanawiasz się jakie wymiary ma wizytówka? Taka profesjonalna oczywiście. W dzisiejszym tekście właśnie na tym aspekcie projektu się skupimy.

Jakie wymiary ma wizytówka?

Wymiary wizytówek różnią się w zależności od kraju. W Polsce standardowa wizytówka ma rozmiary 50x90 mm. W Europie Zachodniej będzie to już 55x85 mm, a skandynawski format wizytówki wynosi 55x90 mm. Musisz jednak pamiętać, że Twój projekt powinien być powiększony o tzw. spady. Ich rozmiar wynosi po 2 mm z każdej strony. Oznacza to, że wymiary wizytówki na projekcie wyniosą:
54x94 mm – wizytówka w Polsce
59x89 mm – wizytówka w Europie Zachodniej
59x94 mm – skandynawska wizytówka.

Wymiary wizytówki, a margnes wewnętrzny

Jeśli powiększyłeś projekt o spady, to pamiętaj jeszcze o tym, żeby zachować margines wewnętrzny. Robi się to ustawiając całą treść wizytówki w odstępie 5 mm od linii cięcia z każdej strony.

Czy to ważne jakie wymiary ma wiytówka?

A czy w ogóle rozmiar wizytówki jest istotny? Jeśli wykonujesz poważny, odpowiedzialny zawód (prawnik, lekarz) to rozsądnie będzie trzymać się standardów. Są jednak osoby, w których pracy liczy się kreatywność. W ich przypadku szukanie nowych form jest jak najbardziej na miejscu. Takie osoby mogą wybrać wizytówki z zaokrąglonymi rogami albo w kaształcie kwadratu czy nawet rombu. Trzeba jednak pamiętać, że wiele osób umieszcza otrzymane wizytówki w wizytownikach, które pomieszczą jedynie te o standardowym formacie 50x90 mm. Jak widać temat lepiej dobrze przemyśleć.

Ostatnie ustawienia zapisu...
Kiedy już zdecydujesz o rozmiarze i kształcie swojej wizytówki, zapełnisz ją treścią i uwzględnisz spady oraz marginesy, czas odpowiednio ją zapisać. Jeśli chodzi o przystrzeń kolorów, wybierz CMYK. Jeśli chodzi o tekst, najlepiej zapisać go jako krzywe, żeby mieć pewność, że czcionka nie ulegnie żadnym zmianom. Co do formatu zwykle najlepiej sprawdza się tradycyjny PDF. Potem pozostaje już tylko wysłać projekt do drukarni, aby wkrótce cieszyć się swoimi nowymi wizytówkami.


Ulotka – co powinna zawierać?

Jednym z najchętniej wykorzystywanych sposobów promocji są ulotki. Chyba nikt nie ma co do tego wątpliwości. Wystarczy przejść przez centrum mista, żeby otrzymać ich całe mnóstwo. Prawda jest jednak taka, że większość z nich prawie automatycznie wyrzucana jest do kosza. Niektórzy biorą je tylko z grzeczności, inni nie potrafią odmówić. Tak czy inaczej, wielu od razu zamierza ją wyrzucić. Jak tego uniknąć? Ulotka – co powinna zawierać, żeby przykuć uwagę i skłonić odbiorcę do konkretnyh działań?

Ulotka – co powinna zawierać?

Prostota

Zacznijmy od tego, że ulotka to nie powieść. Nie jest to też folder reklamowy ani katalog. Ulotka ma być krótka, prosta i przejrzysta. Jej treść powinna być ograniczona do minimum. Co więcej, to minimum musi być zapisane jak najbardziej czytelną czcionką. Chodzi o to, żeby samo czytanie ulotki nie było męczące ani czasochłonne. Nie musisz zamieszczać całej listy swoich usług albo opisywać możliwości sprzętu, na jakim je świdczysz. Wybierz tylko kilka punktów, które nie będą potrzebowały objaśnień. Zamieść też informacje o stronie internetowej Twojej firmy i adres.

Język korzyści

Jak w takim razie określić, które informacje dobrze będzie wyeksponować? Zacznij od przemyślenia tego, kto tworzy Twoją grupę docelową. To do jej potrzeb należy dobrać treść publikacji. Niech ulotka przemawia językiem korzyści, a najlepiej niech już zatrzymanie jej przynosi jakiś pożytek. Można na przykład stworzyć ulotki, które będą uprawniały do zniżki na konkretną (popularną) usługę. Zastanów się jaki problem danej grupy możesz pomóc rozwiązać, albo przed jakim jesteś w stanie ją uchronić. Ludzie są skupieni na sobie, więc jeśli chcesz do nich trafić, też musisz się na nich skupić. Niech to będzie pierwsze co zrobisz – pomyśl o ludziach, do których kierujesz swoje usługi. Na koniec zachęć ich do konkretnego działania, na przykład do wejścia na stronę i poznania szczegółów oferty albo do odwiedzenia firmy i skorzystania z konkretnej usługi w niższej cenie.

Ulotka powinna zawierać chwytliwe hasło

Kiedy już przemyślisz co chcesz zamieścić w ulotce, to spora część pracy za Tobą. Ale nie jesteś jeszcze przy końcu. To co przyciąga i wzrok, i uwagę to zwykle chwytliwe hasło reklamowe. I nie chodzi o tekst w rodzaju: „Jedyna taka okazja...” albo „jesteśmy najlepsi”. Takie hasła są oklepane i nikt nie traktuje ich poważnie. Ciebie przecież też nie przekonują, prawda? Wymyśl hasło, które z jednej strony bezpośrednio odnosi się do potrzeby klientów, a z drugiej jest ciekawe lub zabawne. Może trzeba będzie nieco pogłówkować, ale jeśli zdobędziesz się na ten wysiłek, Twoje hasło zostanie w głowie osób, które przeczytają ulotkę nawet jakiś czas po tym, jak ją wyrzucą. Warto powalczyć o taki efekt.

Oprawa graficzna

Ostatni ważny element to oprawa graficzna ulotki. Tutaj podobnie jak z tekstem, nie ma co przesadzać. Prostota i umiar stanowią o elegancji i profesjonalizmie. Zadbaj o odpowiedni dobór kolorów tak, żeby nie było pstrokato. Wszelkie obrazy i znaki odsuń od krawędzi ulotki o 5 -10 mm. Wtedy będziesz mieć pewność, że nie zostaną naruszone przy cięciu wydruku. Jeśli robisz składaną ulotkę, zadbaj o to, żeby żadne istotne elementy grafiki nie znalazły się w miejscu zgięcia. Pamiętaj też o spadach, czyli częściach ulotki, które zostaną obcięte. Zapisz plik w wymaganym przez drukarnię formacie i gotowe!


Jaki format pliku do druku?

Stworzyłeś świetny projekt wizytówki lub ulotki, a teraz chciałbyś je wydrukować? Z pewnością mógłbyś poczuć się mocno rozczarowany, gdyby wydruk daleko odbiegał jakością od twojego świetnego projektu. Co może się nie zgadzać? Prawie wszystko... Kolory, rozmiar, rozdzielczość, nawet ilość farby. Jeśli więc nie chcesz przeżyć takiego rozczarowania, musisz wiedzieć jaki format pliku do druku wysłać drukarni i właśnie tym tematem się dzisiaj zajmiemy.

Format pliku do druku – najczęstsze błędy

Zastanawiałeś się kiedyś jakie błędy popełnia się najczęściej podczas przygotowywania plików do druku? Jednym z nich jest niedostosowanie projektu do wytycznych dotyczących tzw. spadów, ogólnych wymiarów projektu i wewnętrznych marginesów. Druga sprawa to niewłaściwie dobrana kolorystyka (CMYK/RGB). Niekiedy bywa też, że klienci wybierają zbyt duże nafarbienie wydruku, przez co psuje cały efekt.

Format pliku do druku – spady i marginesy

Zacznijmy więc od pierwszej wspomnianej kwestii: spady i marginesy bezpieczeństwa. Co to są spady? To po prostu pewien zapas, obszar wychodzący poza zaplanowaną krawędź cięcia. Wielkość spadu, w zależności od tego co będziemy drukować może wynosić do 5 mm. To naprawdę ważny element projektu. Dzięki niemu łatwiej będzie przyciąć wydruk tak, żeby uniknąć zostawieni białych pasków, które mogłyby pojawić się gdyby projekt był przygotowany na styk. Po prostu przy masowym cięciu gilotyną nie ma możliwości, żeby nie było choćby najdrobniejszych przesunięć.
Poza spadami trzeba też zadbać o marginesy bezpieczeństwa. Chodzi po prostu o stworzenie mniej więcej 5 mm odstępów między ważnymi elemnetami projektu, a ramką. Dzięki marginesom nie trzeba się obawiać o to, że podczas cięcia naruszona zostanie jakakolwiek treść.

Format pliku do druku – kolorystyka

Kolejny ważna kwestia to właściwy wybór przestrzeni kolorystycznej projektu. Mamy do wyboru dwie - CMYK i RGB. Do druku offsetowego, cyfrowego laserowego a także lateksowego i solwentowego używa się przestrzeni CMYK. Natomiast przy druku pigmentowym zdjęć oraz na fotolabach przy wywoływaniu fotografi używa się barw RGB. Choć przy druku pigmentowym może być też CMYK. Jeśli nie jesteś pewien, którą przestrzeń kolorów wybrać w plikach do druku, zapytaj w drukarni. Inaczej możesz się bardzo rozczarować.

Format wydruku - PDF, JPG czy TIFF?

Przejdźmy teraz do tego jaki format pliku wybrać. Często wykorzystuje się PDF. Jest to świetne rozwiązanie kiedy jeden projekt ma być drukowany w różnych rozmiarach. Dzięki temu fromatowi zmiany wielkości nie wpływają na jakość wydruku. Dlatego jeśli zdecydujesz się właśnie na taki format pliku do druku, to w większości wypadków będzie to dobry wybór.
Oprócz PDF-ów możemy jeszcze zapisać plik jako JPG lub TIFF. W przypadku plików JPG, trzeba mieć świadomość, że można je poddać dużej kompresji, ale wpływa ona negatywnie na jakość grafiki. Przy JPG nie ma też możliwości zapisania fizycznych rozmiarów pliku, a to wyklucza używanie tego formatu przy druku wielkoformatowym.
Lepszym rozwiązaniem będzie zwykle TIFF, przy którym kompresja nie obniża jakości grafiki. Ten format pliku ma też większą rozpiętość barwną (TIFF – 16 bitów/kanał, JPG – 8 bitów/kanał). Co więcej przesłanie pliku w formacie TIFF, daje możliwość grafikom z drukarni ingerencji w projekt. Jeśli więc uważasz, że może być potrzebna, wybierz właśnie taki zapis.

Format pliku do druku – nafarbienie

Nastepna ważna sprawa to nafarbienie. Wyraża się je w procentach. Maksymalna wartość nafarbienia może wynieść 300%. Nie działa tu jednak zasada im więcej, tym lepiej. Stopień nafarbienia należy uzależnić przede wszystkim od papieru jaki zostanie wykorzystany do wydruku. Przy papierze gazetowym nafarbienie nie powinno przekroczyć 240%, dla papierów niepowlekanych – 280%, a dla powlekanych – 330%. Zależy Ci na efekcie głębokiej czerni na wydruku? Jeśli tak, zastosuj następujący rozkład: C - 40%, M – 30%, Y – 30%, K – 100%. Własciwy dobór nafarbienia zapobiegnie zlewaniu się farb na wydruku, albo powstawaniu mikropęknięć przez ich nadmiar.

Format pliku do druku, a rozdzielczość

Ostatni element o jakim trzeba wspomnieć, to rozdzielczość. Właściwa rozdzielczość w przypadku grafik przeznaczonych do drku wynosi 300 ppi. Nie znaczy to jednak, że w każdym przypadku ustawienie takiej rozdzielczości będzie gwarantem odpowiedniej ostrości wydruku. Samo ustawienie takiej wartości dla grafiki o słabej jakości, np. o rozdzielczości 72 ppi, nie pomoże. Żeby uzyskać odpowiednią ostrość, musisz zabdać o rozdzielczość poszczególnych elementów graficznych już na etapie tworzenia projektu.

Szablony drukarni mogą pomóc

Jeśli obawiasz się, że samodzielnie możesz nie dać rady właściwie przygotować swój projekt do wydruku, zawsze możesz wejść na stronę drukarni i skorzystać z gotowych szablonów. Dzięki temu będziesz miał pewność, że nic nie pominąłeś i nie będziesz musiał się martwić o ostateczny rezultat.
drukarnia wielkoformatowa Rzeszów